Myymäläsuunnittelu

Miten voimme auttaa?

Halutessanne voimme tehdä myymälästänne suunnitelman, joka sisältää havainnekuvan sekä hintaerittelyn ajatelluista myymäläkalusteista. Voimme toteuttaa eri toimialojen myymälöitä, joko osittain tai kokonaan. Eli esimerkiksi pelkkien myyntitiskien tai vaikka sovituskoppienkin toimitus on mahdollinen. Suunnitelma tehdään aina myymälän pohjakuvan ja muutaman sisäkuvan pohjalta, huomioiden asiakkaan omat toiveet.

Ottakaa yhteyttä myyntiimme!

Miten voimme auttaa?


Myymäläsuunnittelusta yleensä

Kuva 1

Jatkuva uudistuminen kovassa kilpailutilanteessa on tärkeää. Oikealla suunnittelulla tämä voidaan toteuttaa ilman suuria kustannuksia ja järjestelmällisesti, kaupan siitä kärsimättä.

Myymäläsuunnittelun tarkoituksena on edistää tuotteiden myyntiä.

  • - luomalla asiakkaalle vaivaton ympäristö liikkua, löytää sekä ostaa haluamiaan tuotteita
  • - ohjailemalla asiakasta ja saada hänet tutustumaan tuotteisiin, joista hän ei edes tiennyt tullessaan myymälään
  • - tekemällä tuotteiden ja asiakkaiden kohtaamisesta miellyttävä ja näin vaikuttaa ostopäätökseen
  • - tuotteesta ja toimialasta riippumatta

  
Jos tarvitset apua myymälän suunnittelussasi, ota meihin yhteyttä. Ei haittaa onko kyseessä pienen pieni tai suuri myymälä.


Voimme tarjota apua mitoituksessa, kalustuksessa, suunnittelussa, sisustuksessa ja visuaalisessa viimeistelyssä. Kauttamme saat halutessasi kattavan palvelun.


Ohessa ajatuksia, joita on hyvä miettiä myymälän suunnittelun yhteydessä;

Hyvin suunniteltu myymälä

Onnistunut myymälä toimii kahteen suuntaan: se on myyjille helppo ja toimiva, sekä tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden kiertää vapaasti ja tutustua tuotteisiin.

Myymäläkuva

Myymäläkuva on se mielikuva, joka asiakkaalle jää liikkeessä käynnistä. Mielikuva myymälästä koostuu useista tekijöistä, kuten asiakkaan kokemuksista, asenteista ja tiedoista. Kielteisen ensivaikutelman saatuaan on vaikea saada asiakas muuttamaan mieltään. Myymäläkuva koostuu sisäisistä ja ulkoisista tekijöistä. Ulkoisiin kuuluvat piha-alue, opasteet ja mainokset, rakennus, näyteikkunat, teippaukset, markiisit ja ständit. Sisäisiin tekijöihin kuuluvat kalusteet, valaistus, värit, käytävät, ilmastointi, siisteys, ilmapiiri ja sisäinen mainonta.

Kuva 2

Kohderyhmä

On tärkeää huomioida asiakasryhmä, jolle liikkeen tuotteet on eniten suunnattu. Sen avulla voidaan erottua muiden myymälöiden joukosta ja saada asiakkaille erityinen olo. Asiakas käy mielenkiintoisessa liikkeessä ja päätyy siten todennäköisesti myös puhumaan eteenpäin kokemastaan.

Valaistus

Myymälän valaistukseen tarvitaan kirkasta yleisvaloa ja kohdistettua tuotevalaistusta. Oikeanlaisella valojen kohdistuksella korostetaan tuotteita ja saadaan ne näyttämään houkuttelevimmilta. Valoja kannattaa käyttää reilusti, mutta valo tarvitsee myös pimeää. Kirkas valkoinen luo hyvin steriilin ja tiukan ympäristön, kun taas keltaisemmat sävyt luovat lämpöä. Valaistuksella voidaan houkutella asiakas liikkeeseen ja jopa ohjata asiakkaan kulkureittiä. Se on voimakas sisustuselementti ja sillä voidaan myös luoda oikea tunnelma. Hyvällä valaistussuunnittelulla estetään asiakkaan häikäiseminen valolla. Luonnonvalo kannattaa myös ottaa huomioon, sillä se vaikuttaa ihmisen viihtyvyyteen liikkeessä. Koristevalaistuksen avulla luodaan etenkin pimeän syksyn aikana lämmintä ja mukavaa tunnelmaa. Myöskään myymälän julkisivun koristevalaistusta ei sovi unohtaa, sen avulla on helppo erottua muista ja ohjata asiakkaat sisälle ostoksille.

Tilan käyttö

Kun liike on suunniteltu hyvin, asiakas hahmottaa tilan helposti ja löytää nopeasti tarvitsemansa tuotteet. Tarkalla suunnittelulla saadaan kaikki neliömetrit tehokkaasti käyttöön. Kalusteiden sijoittelulla voidaan ohjata asiakkaan katsetta ja kulkua.

Jos myymälässä on korkea huonekorkeus, sitä kannattaa hyödyntää. Etenkin vaateliikkeissä saadaan helposti lisätilaa ylemmäs ja vaatekepeillä saadaan tuotteet helposti alas.

Kalusteet, muokattavuus

Suurimmat kalusteet liikkeessä rakentavat ison osan myymälän tyylistä. Näitä kalusteita ei yleensä vaihdeta kovin usein, joten on syytä valita tarkkaan laadukkaita ja tyylikkäitä tuotteita. Näiden kalusteiden muokattavuus on myös tärkeää. Lohikarilla esimerkkeinä kahdesta eri varastoitavasta kalustevaihtoehdoista ovat Urapaneeli ja Columna- kalustejärjestelmä.

Urapaneeli on toimiva  ja monipuolinen ratkaisu: seinäpaneeli sellaisenaankin on hyvin tyylikäs, mutta uriin vaihdeltavat erilaiset piikit ja tangot tuovat joustavuutta tuotteiden esillepanoon. Lohikarin valikoimasta urapaneelia löytyy väreissä musta, harmaa, valkoinen ja wenge.

Toisena varastoitavana seinäkalustevaihtoehtona Lohikarilla on Columna. Columnan taustana seinällä voi olla esimerkiksi tapetti tai maali, jota vasten tuotteet halutaan asettaa. Tällöin Columna on erinomainen, siisti ja muunneltava vaihtoehto.

Näiden kalustejärjestelmien lisäksi voimme toimittaa useita eri vaihtoehtoja.

Kuva 3


Värit

Väri on yksinkertainen tapa vaikuttaa tilan kokoon, tunnelmaan ja tyyliin. Tilaan voidaan valita yksi hallitsevampi sävy, jonka rinnalle tuodaan mausteeksi pari muuta sävyä. Värivalinnoissa on tärkeää ottaa huomioon liikkeen tyyli, tuotteet ja valaistus.

Tuotteet voidaan järjestää liikkeessä värien mukaan. Voidaan jaotella esimerkiksi erikseen pastellisävyt, pääsävyt ja maanläheiset ja murretut sävyt. Tuotteita voidaan myös lajitella tummuusjärjestyksessä. Vaaleat sävyt ylhäällä ja tummat alhaalla, tai vaalea vasemmalla liukuen tummempaan oikealle. Sateenkaaren sävyjärjestyskin toimii hyvin: valkoinen, keltainen, oranssi, punainen, sininen, vihreä, ruskea, harmaa ja musta.

Yleisesti ottaen lämpimät sävyt kiinnittävät asiakkaan huomion ja viileät sävyt rauhoittavat asiakasta enemmän. Ihmiset kuitenkin reagoivat eri väreihin kuitenkin aina eri tavoin.

Liike on tasapainoisemman näköinen, jos vaaleat sävyt ovat ylhäällä ja tummemmat alhaalla. Yleistäen siis kannattaa valita vaalea katto ja tumma lattia. Toisaalta taas on selvä, että vaaleat pinnat heijastavat hyvin valoa ja tekevät tilasta suuremman oloisen. Tämä on hyvä huomioida, mikäli tilan mittasuhteiden antamiin mielikuviin halutaan vaikuttaa värien avulla. Tummat pinnat tarvitsevat tietysti enemmän valaistusta ja tulevat siinä määrin kalliimmaksi valaisimien ja sähkönkulutusta ajatellen.

Toisaalta taas, toiselta kantilta ajateltuna; juuri nämä edellämainitut seikat antavat mahdollisuudeen korostaa haluttuja asioita ja tehdä asiat toisin kuin muut. Ja pitääkö asiat aina tehdä juuri kuten toiset? Kannattaa siis antaa rauhassa aikaa ajatuksille. Mikä olikaan liikeidea? Mikä olikaan kohderyhmä? Millainen on tila? Tästä lähdetään... 

Kuva 4

Mainostus ja opastus

Opastus on myymälässä tärkeää. Asiakas voi katsoa opastuksesta oma-aloitteisesti mistä löytää etsimänsä tuotteet, kassat, yms. Liikkeen ulkopuolella voi pitää katustandya tai vaikkapa liitutauluständiä. Ne houkuttelevat asiakkaan sisälle. Sisämainoksissa voi käyttää joka koossa löytyviä snap-kehyksiä. Ne ovat siistejä ja niitä löytyy monissa väreissä. Snap-kehyksissä julisteet ja mainokset on nopea ja helppo vaihtaa.

Hinnoittelussa kannattaa ottaa monta asiaa huomioon. Hinnanmerkinnässä on syytä miettiä merkinnän paikka ja tapa. Jos hintalapun laittaa aina tuotteen alle, päälle tai sivuun, on syytä aina joka tuotteessa käyttää samaa paikkaa. Myös hinnanmerkinnän fontti on hyvä olla liikkeen tyyliin sopiva ja käyttää samaa fonttia joka merkinnässä. Yksinkertaisella tavalla saadaan yhtenäisyyttä tuotteisiin ja helpotetaan asiakasta. Hintamerkintä voi olla joko tuotteessa itsessään hinnoittelijan tai hintapiikin avulla tai voi käyttää hyllyn reunaan laitettavaa akryylimuovista hintalistaa.

Vaatetelineet, rekit

Telineet voivat olla kalustemaisia tai lattiatelineitä. Rekkejä saadaan kokoon taittuvina, kaikenkokoisina ja eri muotoisina. Telineiden korkeuksia voidaan useimmiten säätää. Pyöreisiin telineisiin mahtuu paljon tuotteita, joten esimerkiksi alennustuotteet sopivat niihin hyvin.

Näyteikkuna

Näyteikkuna on osa myymälää.  Se kiinnittää asiakkaan huomion, herättää mielenkiinnon ja luo ensivaikutelman myymälästä. Näyteikkuna voi saada asiakkaat astumaan liikkeeseen. Näyteikkuna on myös yksi tapa, jolla myymälä saadaan erottumaan kilpailijoista. Jos mainoksissa on käytetty tietynlaista teemaa, tämä voi jatkua myös ikkunassa. Tuotteet joita somistuksessa käytetään, tulee olla liikkeessä hyvällä ja näkyvällä paikalla.

Näyteikkunasomistus on myyntiä lisäävä tekijä ja sen merkitys on suuri. Näyteikkunan avulla luodaan yrityskuvaa, persoonallista ilmettä ja imagoa. Näyteikkunasomistus kannattaa suunnitella ja toteuttaa huolellisesti. Näyteikkunan avulla voidaan viestiä, kuten muunkin markkinoinnin avulla.

Näyteikkunoissa on hyvä käyttää somistusmateriaalia, jonka avulla voi vahvasti vaikuttaa ikkunan tunnelmaan.  On olemassa silkkikukkia, maljakoita, tekolunta, eläimiä, hedelmiä, kehyksiä, verkkoja, verhoja ja kaikenlaista juhlateematavaraa.

Näyteikkunoiden pohja voidaan päällystää kankaalla, kuten esim. Huovalla, lakkamuovilla, ruoho- tai lumimatolla tai –vanulla.

Kuva 5

Juhlat, kaudet

Myymälässä on hyvä ottaa juhlat, kuten joulu, pääsiäinen ja halloween, sekä vuodenajat huomioon. Näin osoitetaan asiakkaalle liikkeen olevan ajantasalla.

Tuotteiden esillepano

Tuotteiden onnistunut esillepano myymälässä edistää myyntiä.

Tuotteet voidaan laittaa esille tyylin, värin, merkin tai käyttöyhteyden mukaan. Esillepanossa voidaan käyttää apuvälineitä, kuten tuotetasoja, nojatelineitä, akryylikuutioita yms. Mallinuket havainnollistavat hyvin asiakkaalle, miltä tuote näyttää päällä.  Mallinukke voi kertoa yrityksen liikeidean, tuotevalikoiman tai ajan hengen.

Copyright © Lohikari Oy